Mass & Balance: luiertas versus wandelwagen

Als piloot maak je voor elke vlucht een berekening van “mass & balance” : overstijgt het gewicht van het toestel niet het maximaal toelaatbare gewicht en blijft het toestel wel binnen de limieten qua zwaartepunt. Je zal niet de eerste zijn waarbij de staart de grond raakt omdat de passagiers achterin zorgen dat het zwaartepunt te ver naar achter ligt. En dan heb je nog geluk als je op de grond staat; in de lucht kunnen er fatale dingen gebeuren.

Van mijn kinderwagen zijn er geen mass & balance sheets beschikbaar, maar gelukkig heeft hij ook geen vleugels, dus kunnen we de mass & balance wel bepalen; ik kreeg de tip om dit eens te doen: zware luiertassen kunnen er wel eens voor zorgen dat de boel omkiepert als je je kind eruit haalt. Tijd voor de test!

Stap 1 is natuurlijk om de luiertas representatief te vullen. Zonder kind of ervaring daarmee is dat nog lastig inschatten. En veel spullen heb je nog niet. Dus dan maar the next best thing: drank!

IMG_1502

Gezamenlijk goed voor ruim 3 kilo, dat lijkt me voldoende marge (gemiddeld 40 % aan de flessen te zien).  Deze specifieke luiertas is niet heel groot, dus meer past er ook echt niet in; luiers zijn wel groot in omvang, maar minder groot in gewicht.

Het aanhaken gaat prima, en de hele installatie blijft prima staan, ook zonder kind of boodschappen erin.

IMG_1501

Test geslaagd: de kinderwagen valt niet om, en is ook nog goed te besturen, zelfs met drank bij het stuur…

Voor extra veiligheid neem ik wel in de ‘checklist’ op dat je eerst de luiertas aan het stuur hangt, en dan pas de kleine erin leg. Mocht de luiertas dan toch te zwaar zijn, dan merk je dat voordat het kind erin ligt. En kan er tijdens de rit niet iets onverwachts gebeuren als je dan de kleine eruit haalt.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *